Bildanalys
Cindy Sherman, född 19 januari 1954 i Glen Ridge, New Jersey, är en amerikansk fotograf och fotokonstnär. Hon jobbar främst med kvinnors villkor, Hennes konst tar upp själva grunden för kvinnors möjlighet att skapa sig en självbild, och hur massmediernas kvinno framställningar påverkar detta. Sherman är mest känd för sina karaktäristiska självporträtt som spelar med identitet och hur kvinnor, framför allt, utövar och dräkter sig även i vardagliga situationer
Cindy Sherman återkommer ofta till mode. De bilder hon gör på uppdrag av avantgarde-modeskapare och tidskrifter från mitten av 1980-talet är ofta lustmord på både plagg och skönhetsideal.Cindy Sherman agerar en mängd kvinnliga roller i sina verk, men intar samtidigt en traditionellt manlig position – bakom kameran
Fotografiet har som alla andra Cindys foton nämligen ett feministiskt budskap. Den bildserien som fotot tillhör handlar om hur kvinnor utövar vardagliga situationer. I seriens fotografier utgör hon filmstjärnor från 1920-talet - äldre, mer framstående, men fortfarande inslagna i överdådiga stilar och färdiga med de felfria coiffurena i tiden då de var unga, heta och på Hollywood. Cindy har tidigare gjort fotoserier som påminner om den här, hennes utställningar kan man bland annat hitta i Metro Pictures 'gallerier i New York City. Där har hon då ställt ut den här bildserien bland annat.
Genre
Bilden går under en subjektiv och spegelbild, då hon har använt sig av sina känslor samt att bilden har ett stark budskap och är argerdad av konstnären. Bilden är ett porträtt av Cindy själv och foto är i ett ståformat.
Det jag fasande för var att Cindy verkligen har lyckats med att framföra sitt budskap och att bilden verkligen till talar en och gör en berörd på något sett. Jag som kvinna kan verkligen känna igen mig i vad Cindy menar med att kvinnor är strött på det slitsamma livet. Detta gjorde jag att jag fastnade extra för bilden.
huvuddel
Denotation,
På bilden ser man en Kvinna, kvinnan sitter ner och har en bra hållning. I bakgrunden på fotot ser man träd i mörka kulörer. Själva fotografiet innehåller ett fåtal färger relativt mörka färger såsom mörkblå, mörk grönt och brunt men den vita tröjan gör att det blir ett kontrast mellan färgerna och skapar ett starkt ljus i fotot. Den vita tröjan stärker de röda läpparna kvinnan har vilket gör att blickpunkten i fotot blir ansiktet. En kall och bestämd känsla framförs. Bilden har en triangel kompositionen och tilltalar oss betraktaren.
Konnotation
På bilden ser jag en kvinna i en skogsmiljö, som har ett ansiktsuttryck som ser rätt uttråkade ut. Känslan man får när man kollar på fotografiet är att hon är dittvingad, och det påminner mig om ett typiskt skolfotot väldigt uppstyrt och strikt. Cindys motiv med fotografierna i den serien som fotot tillhör är ju att det skall föreställa hur kvinnor är färdiga med sitt unga “slitsamma” liv. Jag tycker verkligen kvinna på fotot förmedlar budskapet. Genom kvinnan nästa lyser på grund av att det är hon som är i fokus och den vita tröjan och den ljusa hyn lyser upp bilden tycker jag att det är enklare att se hur budskapet hör ihop med bilden då ansiktet blir fokuset.
Avslutningen
Min tolkning av bilden är att kvinnan ser sliten ut och har en tomhet i blicken hon ger. Konstnären har verkligen lyckats med att formulera sitt budskap tycker jag. Bilden är en subjektiv bild och är arrangerad och därför har hon lyckats så bra med att få fram sitt budskap i och med att hon ville visa med denna bildserien att kvinnor är trötta på att alltid vara i sitt bästa jag som jag tolkar det. Själva tanken med en subjektiv bild är att känslor och en mer personlig bild skall komma fram och det tycker jag då att Cindy verkligen lyckats med då jag blir på något sätt berörd av denna bilden.



Kommentarer
Skicka en kommentar